احسان امجدی
کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

آموزش نصب کالی لینوکس ( Kali Linux ) گام به گام و جامع + فیلم

امروی میخایم با هم نصب کالی لینوکس ( Kali Linux ) رو بصورت گام به گام یاد بگیریم. خوب دوستان عزیز همانطور که قول داده بودیم، امروز به مبحث نصب سیستم عامل کالی خواهیم پرداخت. از آنجا که خود بحث نصب کالی از قسمت های تقریبا منفک تشکیل شده است، برای درک بهتر مطلب توسط خوانندگان محترم، این مبحث را بصورت چند قسمتی خدمت شما ارائه میکنیم. در قسمت اول به سراغ پیدا کردن و تائید یک فایل دانلود مناسب برای کالی میگردیم. پس بدون هیچگونه مقدمه، به سراغ بحث اصلی میرویم . اگر دنیا یادگیری نصب بصورت ویدیویی هستید ، فیلم آموزشی نصب کالی رو در ادامه قرار میدم :

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
سرفصل های این مطلب
  1. پسورد پیش فرض در کالی
  2. 1. دانلود لینوکس کالی
  3. Image های رسمی لینوکس کالی
    1. فایل های ISO
    2. Imageهای VMWare
    3. ARM Images
  4. تائید SHA1 Checksum فایل های Image دانلود شده
  5. تائید SHA1 Checksum در لینوکس
  6. تائید SHA1 Checksum در ویندوز
  7. آموزش ساخت کالی لینوکس ( Kali Linux ) بصورت Live
  8. ساخت فایل های نصب ISO از کالی بصورت Live
    1. فایل ISO کالی خودتان را بسازید - معرفی
    2. پیش نیازها
    3. آماده شدن برای انجام کار
  9. پیکربندی ISO کالی در حال ساخت (اختیاری)
  10. ساخت ISO
    1. پیکربندی Live-build برای ساخت نسخه 32 یا 64 بیتی ISO:
    2. ساخت لینوکس کالی با معماری قدیمی i386
  11. سرعت بخشی به ساخت خصوصیات
  12. آموزش ساخت ایمیل دلخواه کالی لینوکس
  13. ساخت Image های دلخواه از کالی
    1. ایجاد یک ISO آپدیت شده از کالی
  14. سفارشی سازی دسکتاپ لینوکس کالی
    1. تغیر محیط دسکتاپ کالی لینوکس
  15. انواع دسکتاپ لینوکس کالی
    1. دسکتاپ KDE :
    2. نصب دسکتاپ Gnome
    3. نصب دسکتاپ  LXDE
    4. نصب دسکتاپ XFCE
    5. نصب دسکتاپ I3WM
    6. نصب دسکتاپ MATE
  16. آموزش نصب لینوکس کالی بصورت پیشفرض
  17. پیش نیازهای نصب لینوکس کالی
  18. حداقل نیازهای سخت افزاری
  19. آماده سازی برای نصب
  20. فرآیند نصب لینوکس کالی
  21. آموزش نصب همزمان لینوکس کالی و ویندوز در کنار هم
  22. بوت دوگانه (Dual Boot) کالی به همراه ویندوز
  23. آماده شدن جهت نصب
  24. فرآیند نصب بوت دوگانه (Dual Boot)
  25. فرآیند نصب لینوکس کالی
  26. آموزش رفع خطاهای نصب کالی لینوکس
  27. مشاهده علت خطاهای ایجاد شده در نصب کالی

آموزش نصب کالی لینوکس (Kali Linux) در VMware به زبان بسیار ساده

وب سایت توسینسو

پسورد پیش فرض در کالی

قبل از شروع بحث اصلی به این نکته کوتاه ولی کاربردی بسنده میکنیم که پسورد پیش فرض در سیستم عامل کالی برای یوزر root، عبارت toor میباشد. هرچند در حین نصب از شما خواسته میشود که برای یوزر root کلمه عبور دلخواه انتخاب کنید اما ممکن است تصمیم شما این باشد که برای استفاده از کالی از یک نسخه Image استفاده کنید. در این صورت دانستن این نکته که Live Imageهای i386، amd64، VMWare و ARM بر اساس کلمه عبور toor برای یوزر root پیکربندی شده اند، ضروری است. حالا با دانستن این نکته، نفس عمیقی میکشیم و به جنگ بحث های جدی تر در کالی میریم. در دوره آموزش لینوکس اسنشیالز و در قسمت نصب لینوکس شما با نصب لینوکس بصورت حرفه ای آشنا می شوید.

1. دانلود لینوکس کالی

دانلود imageهای رسمی کالی : نکته: همیشه مطمئن شوید که لینوکس کالی را از منابع رسمی دانلود میکنید و همیشه SHA1 checksum های فایل های دانلود شده را با مقادیر رسمی SHA1 کالی مقایسه کرده و سپس نسخه دانلود شده را از لحاظ اعتبار برای استفاده تائید نمایید. علت انجام چنین کاری هم این میباشد که ویرایش نسخه نصب کالی و جاسازی کدهای مخرب در آن بسیار ساده میباشد و بدین ترتیب یک نسخه رسمی تبدیل به یک نسخه غیر رسمی کالی میشود.

Image های رسمی لینوکس کالی

فایل های ISO

لینوکس کالی در هر دو فرمت 32 و 64 بیتی و بصورت یک فایل قابل بوت ایزو، موجود میباشد.

Imageهای VMWare

کالی بصورت ماشین مجازی VMWare از پیش ساخته شده با ابزارهای مرتبط VMWare نیز موجود میباشد. Image های ذکر شده در فرمت 32 بیتی و پسوند PAE موجود میباشند.

ARM Images

بنا به طبیعت و ذات مدل ARM، نمیتوان از یک ARM Image در تمام دیوایس های ARM استفاده کرد. در اینجا ما بشما منابعی از Image هایی دیوایس های زیر برای دانلود معرفی خواهیم کرد:

  • Rk3306 mk- ss808
  • Raspberry Pi
  • ODROID-U2-X2
  • MK802-MK802 II
  • Samsung Chromebook

تائید SHA1 Checksum فایل های Image دانلود شده

وقتی شما یک Image را دانلود میکنید، مطمئن شوید که همراه آن فایل های SHA1SUMS و SHA1SUMS.gpg که در همان دایرکتوری سرور دانلود و در پایین آن قرار دارند را دانلود کرده باشید.از اصل بودن فایل SHA1SUMS اطمینان حاصل کنید.

قبل از تائید اعتبار checksum یک Image، باید مطمئن شد که فایل SHA1SUMS همانی است که منبع رسمی کالی منتشر کرده است. این دلیلی میشود که بدانید فایل SHA1SUMS.gpg جدای از فایل که توسط کلید رسمی کالی امضا شده است، نیست.میتوانید کلید رسمی کالی را به دوطریق زیر دانلود کنید:

وب سایت توسینسو

وقتی که شما هردو فایل SHA1SUMS و SHA1SUMS.gpg را دانلود کردید، میتوانید اعتبار آن را بطریق زیر تائید کنید:

وب سایت توسینسو

اگر در جواب بشما پاسخ "Good signature" داده نشد، بدان معنی است که ID کلید با فایل ها تطابق نداشته است و باید فورا فرایند نصب و استفاده از کالی را متوقف کرده و مرور کنید که آیا نسخه نصب را از سایتی معتبر و قانونی دانلود کرده اید؟ اگر SHA1SUMS با کلید کالی یکسان بود میتوان اعتبار Image دانلود شده را تائید کرد. عین همین فرایند مقایسه ای که انجام شد را میتوان بصورت دستی و یا با کمک ابزار نیز انجام داد.

تائید SHA1 Checksum در لینوکس

انجام مقایسه بصورت دستی:

وب سایت توسینسو

با استفاده از sha1sum –c:

وب سایت توسینسو

تائید SHA1 Checksum در ویندوز

ویندوز در خودش برای محاسبه SHA1 Checksum قابلیت بخصوصی را ندارد بنابراین شما به ابزاری مانند Microsoft File Checksum Integrity Verifier یا Hashtab برای تائید دانلود نیاز دارید.خوب دوستان در اینجا قسمت اول از مبحث نصب کالی به پایان رسید. در قسمت بعد به ساخت یک فایل live از کالی با پسوند iso خواهیم پرداخت.

آموزش ساخت کالی لینوکس ( Kali Linux ) بصورت Live

در قسمت قبل در مورد checksum ها صحبت کردیم؛ اینکه صرف دانلود یک فایل نصب کالی، نمیتوانیم از صحت آن مطمئن شویم. حتما باید مقدا هش آن را با مقداری که در سایت رسمی کالی وجود دارد مقایسه کرد و سپس رای به اعتبار آن فایل داد. در این قسمت قصد داریم تا به بررسی ساخت فایل های نصب ISO از کالی بصورت Live بپردازیم. پس با ما همراه باشید:


آموزش نصب کالی لینوکس (Kali Linux) قسمت 2 : ایجاد Live Kali

ساخت فایل های نصب ISO از کالی بصورت Live

فایل ISO کالی خودتان را بسازید - معرفی

ساخت یک فایل دلخواه ISO از کالی بسیار ساده، جالب و با ارزش است. شما میتوانید بصورت ویرچوال هرقسمت از ISO ی کالی که با استفاده از اسکریپت های Live-Build دبیان ساخته شده است را بصورت دلخواه خود پیکربندی و تنظیم نمایید. این اسکریپت ها اجازه میدهند تا بسادگی بتوان Image هایی از سیستم را بصورت Live ساخت. با بکارگیری و استفاده از این اسکریپت ها، نسخه رسمی ISO کالی منتشر میشود.

پیش نیازها

بصورت ایده آل باید ISO دلخواه از کالی را در یک محیط از پیش ساخته شده کالی ساخت. اگر قرارگیری در این حالت برای شما مقدور نبود، حتما مطمئن شوید که از آخرین نسخه Live-build استفاده میکنید.

آماده شدن برای انجام کار

در مرحله اول نیاز داریم تا محیط ساخت ISO کالی را با دستورات زیرآماده کنیم:


آموزش نصب کالی لینوکس (Kali Linux) قسمت 2 : ایجاد Live Kali

پیکربندی ISO کالی در حال ساخت (اختیاری)

در حین ساخت دایرکتوری، ISO درحال ساخت شما گزینه های دلخواه زیادی را پشتیبانی میکند که همه آن ها بخوبی در صفحه Live build 3.x پوشه بندی شده اند. در هرصورت اگر شما هم جزو آندسته از کاربران بی تاب هستید، در زیر فایل های پیکربندی شده از یک گزینه دلخواه محبوب آورده شده است:

  • config//package-lists//kali.list.chroot: شامل لیستی از پکیج ها برای نصب در ISO کالی است. میتوانید در این لسیت با حذف پکیج های اضافه دیگر، پکیج خاصی را برای نصب شدن انتخاب کنید. همچنین اینجا جایی است که شما میتوانید محیط دسکتاپ ISO کالی(KDE، Gnome، XFCE، LXDE و غیره) خود را نیز تغیر دهید.
  • /Hooks : دایرکتوری hooks این اجازه را بما میدهد تا اسکریپت ها را در سطوح مختلف از فایل live ساخته شده ISO کالی، قلاب (وصل) کنیم. برای اطلاعات بیشتر در مورد hooks به Live build manual رجوع کنید. به عنوان مثال، کالی منوی اصلی خودش را از این طریق اضافه میکند:
آموزش نصب کالی لینوکس (Kali Linux) قسمت 2 : ایجاد Live Kali

ساخت ISO

قبل از آنکه ISO خود را بسازید، باید معماری مورد استفاده را مشخص کنید؛ انتخاب از بین amd64 یا i386. این نکته را هم به یاد داشته باشید که برای انجام کار سطح دسترسی root لازم است. اگر قبل از شروع کار معماری مورد استفاده را مشخص نکرده باشید، live build با همان معماری موجود در سیستم میزبان، ISO را میسازد.اگر بخواهید یک ISO ی 64 بیتی بر روی یک سیستم کالی 32 بیتی بسازید، حتما باید قبل از آن قابلیت multi archi support را فعال کنید:

آموزش نصب کالی لینوکس (Kali Linux) قسمت 2 : ایجاد Live Kali

پیکربندی Live-build برای ساخت نسخه 32 یا 64 بیتی ISO:

آموزش نصب کالی لینوکس (Kali Linux) قسمت 2 : ایجاد Live Kali

اخرین دستور کمی از شما زمان خواهد برد بخاطر آن که باید پکیج های مورد نیازش را برای ساخت ISO شما دانلود کند. فکر میکنم زمان خوبی برای استراحت با یک چایی داغ باشد!

ساخت لینوکس کالی با معماری قدیمی i386

ISO لینوکس کالی بر مبنای معماری i386، دارای PAE فعال است.

  • نکته: PAE مخفف عبارت Physical Address Extension است و قابلیتی برای مدیریت حافظه بر مبنای معماری 32 بیتی میکروپروسسور اینتل میباشد.

اگر شما یه یک هسته پیش فرض برای سخت افزار قدیمی تان احتیاج داشته باشید، باید مجددا برای آن یک ISO لینوکس کالی بسازید. فرآیند ساخت مجدد دقیقا مشابه همان چیزی است که در بالا گفتیم؛ فقط در بخش auto/config کافی است پارامتر 486 را جایگزین پارامتر 686-pae نمایید:

آموزش نصب کالی لینوکس (Kali Linux) قسمت 2 : ایجاد Live Kali

سرعت بخشی به ساخت خصوصیات

اگر بطور کلی برای نامه شما ساخت ISO های دلخواه و پیکربندی شده است، ممکن است بخواهید پکیج های کالی را بصورت لوکالی کش کنید تا در نیازهای بعدی زمان کمتری از شما بگیرد. این کار براحتی میتواند با نصب apt-cacher-ng و پیکربندی متغیرHttp-proxy قبل از هر ساخت، صورت پذیرد.

آموزش ساخت ایمیل دلخواه کالی لینوکس

در بخش پیش از بحث نصب سیستم عامل لینوکس کالی، به معرفی و ارائه راهکارهایی برای تهیه یک فایل ISO دلخواه بصورت Live از کالی موجود پرداختیم و طبق وعده ای که دادیم، امروز در این بخش، بحث را با تهیه Image های دلخواه از سیستم عامل کالی ادامه میدهیم. پس در ادامه بحث، با ما همراه باشید:


آموزش نصب کالی لینوکس (Kali Linux) قسمت 3 : ساخت Image دلخواه

ساخت Image های دلخواه از کالی

ایجاد یک ISO آپدیت شده از کالی

لینوکس کالی بشما این امکان را میدهد تا ISO های آپدیت شده از کالی را با استفاده از اسکریپت های Live-build دبیان، تهیه کنید. ساده ترین راه برای ایجاد این Image ها استفاده از یک محیط از قبل نصب شده لینوکس کالی میباشد. در مرحله اول نیاز دارید تا پکیج های live-build و cdebootstrap را نصب کنید:

آموزش نصب کالی لینوکس (Kali Linux) قسمت 3 : ساخت Image دلخواه

در قدم بعد ازتمام دایرکتوری (شاخه ها و زیر شاخه ها) cdimage، در آدرس git.kali.org و با استفاده از دستور زیر، کلون میگیریم:

آموزش نصب کالی لینوکس (Kali Linux) قسمت 3 : ساخت Image دلخواه

حالا میتوانید از دایرکتوری موجود در آدرس cdimage.kali.org را استفاده کرده و ISO خودتان را بسازید.

آموزش نصب کالی لینوکس (Kali Linux) قسمت 3 : ساخت Image دلخواه

نکته: اسکریپت های live-build این امکان را میدهند تا بطور کامل image های لینوکس کالی را سفارشی کنیم.

سفارشی سازی دسکتاپ لینوکس کالی

تغیر محیط دسکتاپ کالی لینوکس

اگرچه لینوکس کالی از Gnome برای محیط پیش فرض دسکتاپ خودش استفاده میکند اما تجربه نشان داده است که تمامی کاربران علاقه ای به استفاده از Gnome ندارند بنابراین در اینجا ما برای شما راهکاری را ارائه خواهیم داد تا بتوانید از محیط دسکتاپی بغیر از Gnome استفاده کنید. برای ساختن ISO دلخواه از کالی با محیط دسکتاپ سفارشی، کار خود را با راهنمای ساخت یک ISO سفارشی از کالی بصورت Live آغاز کنید. قبل از ساختن ISO باید بخش آخر config//package-lists//kali.list.chroot که مربوط به ورودی مرتبط با محیط دسکتاپ انتخابی شماست، ویرایش شود. این بخش با توضیح زیر شروع میشود:

  • دسکتاپ های گرافیکی بستگی به نوع معماری دارند.
  • شما میتوانید تمام خطوط باقی مانده را با لیستی از پکیج های مورد نیاز برای نصب دسکتاپ گرافیکی مورد علاقه‌تان جایگزین کنید و یا فقط میتوانید همه چیز را بجز پکیج دسکتاپ مورد علاقه تان توضیح دهید.

انواع دسکتاپ لینوکس کالی

دسکتاپ KDE :

آموزش نصب کالی لینوکس (Kali Linux) قسمت 3 : ساخت Image دلخواه

نصب دسکتاپ Gnome

آموزش نصب کالی لینوکس (Kali Linux) قسمت 3 : ساخت Image دلخواه

نصب دسکتاپ  LXDE

آموزش نصب کالی لینوکس (Kali Linux) قسمت 3 : ساخت Image دلخواه

نصب دسکتاپ XFCE

آموزش نصب کالی لینوکس (Kali Linux) قسمت 3 : ساخت Image دلخواه

نصب دسکتاپ I3WM

آموزش نصب کالی لینوکس (Kali Linux) قسمت 3 : ساخت Image دلخواه

نصب دسکتاپ MATE

دسکتاپ MATE بطور پیش فرض در مخازن وجود ندارد و برای اضافه کردن آن به نسخه ISO کالی، مراحل بیشتری را به نسبت بقیه باید انجام دهیم:

آموزش نصب کالی لینوکس (Kali Linux) قسمت 3 : ساخت Image دلخواه
آموزش نصب کالی لینوکس (Kali Linux) قسمت 3 : ساخت Image دلخواه

خوب دوستان تا اینجا توانستیم همه چیز را در مورد سفارشی سازی نسخه های ISO از لینوکس کالی بگوییم. در مرحله بعد تیر را به قلب مبحث میزنیم و نصب سیستم عامل کالی بر روی یک سیستم را برای شما شرح خواهیم داد. پس در ادامه بحث همراه ما باشید.

آموزش نصب کالی لینوکس (Kali Linux) قسمت 2 : ایجاد Live Kali

خوب دوستان در این بخش هم توانستیم جزئیات مربوط به ساختن یک فایل ISO از کالی را برایتان بشکافیم. در بخش بعد هم به جزئیات ساخت image های دلخواه و پیکربندی شده از کالی خواهیم پرداخت و انشالله در آخرین قسمت به نصب لینوکس کالی خواهیم پرداخت.

آموزش نصب لینوکس کالی بصورت پیشفرض

در بخش قبل چگونگی تهیه Image های سفارشی از کالی را مورد بررسی قرار دادیم و در این مرحله قرار است تا به نصب لینوکس کالی بر روی سیستم بپردازیم. شاید این بخش به نوعی پر کاربردترین بخش از قسمت های نصب لینوکس کالی باشد اما رعایت پیش نیازها و مراحل برای آموزش کالی از ضروریات میباشد.با ما همراه باشید:


پیش نیازهای نصب لینوکس کالی

نصب لینوکس کالی بر روی سیستم، فرایند ساده ایست. در ابتدا باید سخت افزار سیستم با لینوکس کالی سازگار باشد. کالی پلت فرم (معماری) های i386، amd64 و (ARM (armel, armhf را پشتیبانی میکند. حداقل نیازهای سخت افزاری در زیر لیست شده اند. هرچند که سخت افزار بهتر، کارایی بیشتری را بدنبال خودش دارد.

Image های i386، هسته پیش فرض PAE را دارند. بنابراین شما میتوانید آن ها را بر روی سیستم هایی با حداقل 4 گیگ رم اجرا کنید. لینوکس کالی را دانلود کنید و سپس فایل ISO را بروی DVD رایت کنید و یا اینکه یک لینوکس کالی live را بروی USB آماده کنید . اگر شما درایو DVD و یا پورت USB ندارید، باید گزینه نصب از طریق شبکه را بررسی کنید.

  • نکته: PAE مخفف عبارت Physical Address Extension است و قابلیتی برای مدیریت حافظه بر مبنای معماری 32 بیتی میکروپروسسور اینتل میباشد.

حداقل نیازهای سخت افزاری

  • حداقل 10 گیگا بایت فضای دیسک برای نصب لینوکس کالی
  • برای معماری های i386 و amd64، حداقل 512 مگابایت رم لازم است.
  • پشتیبانی از بوت DVD درایو و USB

آماده سازی برای نصب

  1. دانلود لینوکس کالی
  2. فایل ISO را بر روی DVD رایت کرده و یا Live Image لینوکس کالی را بر روی USB منتقل کنید.
  3. مطمئن شوید که سیستم شما در بایوس طوری تنظیم شده است که از روی DVD یا USB بوت شود.

فرآیند نصب لینوکس کالی

1.برای شروع فرآیند نصب، به یکی از دو طریق گفته شده، بوت کنید. در ادامه شما باید با صفحه آبی رنگ کالی روبرو شوید. یکی از دو حالت نصب گرافیکی و یا حالت نصب متنی را انتخاب کنید. در این نکته ما گزینه نصب گرافیکی را انتخاب میکنیم.

آموزش نصب کالی لینوکس (Kali Linux) قسمت 4 : نصب پیشفرض

2.زبان مورد علاقه خود را انتخاب کرده و منطقه جغرافیایی خود را مشخص کنید. در ادامه شما باید کیبرد خود را با کلیدهای مناسب تنظیم نمایید.

آموزش نصب کالی لینوکس (Kali Linux) قسمت 4 : نصب پیشفرض

3.فرآیند نصب Image را داخل هارد دیسک کپی کرده، کارت های شبکه را چک میکند و سپس از شما میخواهد تا نام سیستمتان را وارد کنید. در مثال زیرنام سیستم را kali انتخاب کردیم.

آموزش نصب کالی لینوکس (Kali Linux) قسمت 4 : نصب پیشفرض

4.پسورد قدرتمندی را برای شناسه کاربری root انتخاب کنید.

آموزش نصب کالی لینوکس (Kali Linux) قسمت 4 : نصب پیشفرض

5.مرحله پنجم انتخاب منطقه زمانی است.

آموزش نصب کالی لینوکس (Kali Linux) قسمت 4 : نصب پیشفرض

6.فرآیند نصب اکنون بدنبال دیسک های شمامیگردد و در نهایت بشما چهار پیشنهاد میدهد. در این مثال ما از تمام فضای دیسک بر روی کامپیوترمان استفاده میکنیم و (LVM (Logical Volume Manager را پیکربندی نمیکنیم. کاربران با تجربه میتوانند از گزینه پارتیشن بندی دستی(Manual) برای پیکربندی دیگر گزینه ها استفاده کنند.

آموزش نصب کالی لینوکس (Kali Linux) قسمت 4 : نصب پیشفرض

7.در مرحله بعد، به شما امکان مرور آنچه را که تا الان انجام داده اید داده میشود. میتوانید قبل از آن که فرایند نصب تغیرات غیر قابل بازگشت را انجام دهد، پیکربندی انجام شده روی دیسکتان را مرور کنید.

آموزش نصب کالی لینوکس (Kali Linux) قسمت 4 : نصب پیشفرض

8.در این مرحله باید Mirror های شبکه را پیکربندی کنیم. کالی از یک مخزن (منبع) مرکزی برای توزیع اپلیکیشن ها استفاده میکند. در این مرحله شما باید هر اطلاعاتی را که درباره پروکسی مناسب است، وارد کنید.

  • نکته: اگر گزینه "no" را انتخاب کنید به این معنی است که شما نمیتوانید پکیج های مورد نیاز را از منابع کالی دانلود و دریافت نمایید.
آموزش نصب کالی لینوکس (Kali Linux) قسمت 4 : نصب پیشفرض

9.مرحله بعد نصب GRUB است. GRUB کوتاه شده عبارت Grand Unified Bootloader است و به کاربر این حق انتخاب را میدهد تا از میان چندین سیستم عامل نصب شده بر روی یک سیستم با یکی بوت کند و یا پیکربندی هسته خاصی را که بر روی پارتیشن های یکی از سیستم عامل ها موجود است را انتخاب کند.

آموزش نصب کالی لینوکس (Kali Linux) قسمت 4 : نصب پیشفرض

10.در نهایت بر روی گزینه "Continue" کلیلک کنید تا سیستم برای بوت شدن کالی نصب شده، ریست شود.

آموزش نصب کالی لینوکس (Kali Linux) قسمت 4 : نصب پیشفرض

خوب دوستان نصب لینوکس کالی را با موفقیت به پایان رساندیم و الان موقعی است که باید به تنظیم و سفارشی سازی سیستم بپردازیم. اما قبل از رسیدن به این موضوع و بیان نکات و روش آن، از بخش نصب لینوکس کالی هنوز مطالبی مانده است که بیان آن خالی از لطف نیست. در ادامه با بیان چگونگی دوآل بوت کالی با ویندوز خواهیم پرداخت و پس از آن نصب ویندوز از طریق USB را زیر ذره بین خواهیم برد. در ادامه با ما همراه باشید.

آموزش نصب همزمان لینوکس کالی و ویندوز در کنار هم

در خط سیر انجام تست نفوذ در کالی به قسمت پنجم از نصب لینوکس کالی رسیدیم. در این بخش قصد داریم در ادامه سه قسمت دیگر، نصب کالی در کنار ویندوز را شرح دهیم. پس با ما همراه باشید:


آموزش نصب کالی لینوکس (Kali Linux) قسمت 5 : نصب همزمان با ویندوز

بوت دوگانه (Dual Boot) کالی به همراه ویندوز

نصب کالی در کنار ویندوز نصب شده میتواند بسیار مفید باشد اگرچه در حین انجام کار کاربر باید احتیاط لازم را بکند. نخست مطئن شوید که از هرگونه اطلاعات حساس و مهم در سیستم عامل ویندوزتان، بک‌آپ گیری کرده اید. از آنجایی که در حین کار نیاز به ویرایش هارد دیسک دارید بنابریان باید این اطلاعات را بر روی رسانه ای خارجی مثل هارد اکسترنال ذخیره و نگهداری نمایید. وقتی که کار بک‌آپ گیری به اتمام رسید، توصیه میشود قبل از شروع کار ابتدا مراحل نصب کالی را که در بخش پیش آموزش داده شد، مرور کنید.

در این نکته ما لینوکس کالی در کنار ویندوز 7 نصب خواهیم کرد که در حال حاضر تمامی فضای دیسک سیستم شما را بخودش اختصاص داده است. کار را با تغیر سایز پارتیشن فعلی ویندوزمان شروع میکنیم تا با کم کردن فضای آن و ساخت یک پارتیشن جدید، جا را برای نصب کالی باز کرده باشیم. لینوکس کالی را دانلود کرده و فایل ISO را بر روی یک DVD رایت کنید و یا آن که از یک USB حاوی ویندوز کالی Live، جهت انجام کار استفاده نمایید. اگر دسترسی به دو روش فوق ندارید مجبور خواهید بود که از طریق شبکه کار نصب را انجام دهید . مطمئن شوید که:

  • حداقل 8 گیگابایت فضای خالی بر روی ویندوز دارید.
  • سیستم شما بوت DVD//USB را پشتیبانی کند.

آماده شدن جهت نصب

  • لینوکس کالی را دانلود کنید.
  • فایل ISO را بر روی DVD رایت کرده و یا آن که از یک USB حاوی ویندوز کالی Live، جهت انجام کار استفاده نمایید.
  • سیستم شما در BIOS، بوت DVD/USB را پشتیبانی کند.

فرآیند نصب بوت دوگانه (Dual Boot)

1. برای شروع نصب، با رسانه انتخابی خود (DVD//USB//Network) بوت کنید. شما باید با صفحه آبی رنگ بوت کالی روبرو شوید. گزینه live را انتخاب کنید و پس از آن باید با صفحه دسکتاپ پیش فرض کالی بوت شوید.

2. حال به برنامه gparted وارد شوید. از این برنامه جهت کاهش سایز و کوچک کردن پارتیشن فعلی ویندوز استفاده میکنیم تا در نهایت فضای کافی جهت نصب کالی بما داده شود.

آموزش نصب کالی لینوکس (Kali Linux) قسمت 5 : نصب همزمان با ویندوز

3. پارتیشن ویندوز را انتخاب کنید. بسته به سیستم شما، این پارتیشن معمولا از لحاظ سایز دومین پارتیشن بزرگ ویندوز است. در نکته ما سیستم دارای دو پارتیشن خواهد بود؛ یکی پارتیشن ریکاوری سیستم است و ویندوز هم که در شاخه dev//sda2// نصب شده است. پارتیشن ویندوز را تغیر سایز دهید و حداقل 8 گیگابایت فضای خالی جهت نصب کالی آزاد کنید.

  • نکته: میتوانید اینکار را بروش معمول و از طریق خود ویندوز هم انجام دهید. مهم این است که پیش از شروع فرایند نصب، یک پارتیشن جدا با حداقل 8 گیگ فضای خالی داشته باشیم یا بتوانیم ایجاد کنیم.
آموزش نصب کالی لینوکس (Kali Linux) قسمت 5 : نصب همزمان با ویندوز

4. هنگامی که مشغول کاهش سایز هارد دیسک هستید، دقت کنید که در پایان تمامی کارهای انجام شده، آن ها را apply کنید. از برنامه gparted خارج شده و سیستم را ریست نمایید.

آموزش نصب کالی لینوکس (Kali Linux) قسمت 5 : نصب همزمان با ویندوز

فرآیند نصب لینوکس کالی

1. فرآیند نصب از اینجا به بعد تا زمان پارتیشن بندی، جایی که باید گزینه "Guided – use the largest continuous free space" را انتخاب کنید، مشابه نصب لینوکس کالی است که در بخش پیش توضیح داده شد.

آموزش نصب کالی لینوکس (Kali Linux) قسمت 5 : نصب همزمان با ویندوز

2. هنگامی که فرآیند نصب انجام شد، سیستم ریست میشود. پس از بالا امدت سیستم شما باید با منوی بوت GRUB روبرو شوید که بشما این اجازه را میدهد تا یکی از دو سیستم عامل کالی یا ویندوز را جهت استفاده انتخاب کنید.

آموزش نصب کالی لینوکس (Kali Linux) قسمت 5 : نصب همزمان با ویندوز

در اینجا شما نصب لینوکس کالی را به اتمام رسانده اید، حالا میتوانید سیستم را به دلخواه خودتان تنظیم و سفارشی کنید.در بخش بعد قصد داریم تا نصب کالی بصورت live و از روی USB را خدمتتان شرح دهیم. با ما همراه باشید.

آموزش رفع خطاهای نصب کالی لینوکس

حتما برای شما هم پیش آمده است که در حین فرآیند نصب به خطاهایی بر میخورید که علت وقوع آن را نمیدانید. در ادامه آموزش نکات مرتبط با نصب کالی، در این نکته بصورت مختصر به مشاهده علت خطاهای ایجاد شده در نصب کالی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید:

مشاهده علت خطاهای ایجاد شده در نصب کالی

علت های زیادی وجود دارد که بر اثر ان ها ممکن است نصب کالی به خطا افتد. این موضوع میتواند ناشی از موضضوعاتی مانند یک فایل ISO دانلود شده خراب و یا ناسازگار، فضای ناکافی در دیسک و غیره باشد. این نکته بشما دیدی از نکاتی که سبب به خطا رفتن نصب کالی میشوند را خواهد داد. به عنوان مثال، شکل زیر صفحه قرمزی را نشان میدهد که بیانگرمواجه شدن فرآیند نصب با مشکل است.

آموزش نصب کالی لینوکس (Kali Linux) قسمت 6 : خطاهای نصب کالی

کلیک کردن بر روی گزینه Continue، شما را به منوی اصلی نصب دبیان هدایت خواهد کرد. در این منو، گزینه Save debug logs را مرور کنید.

آموزش نصب کالی لینوکس (Kali Linux) قسمت 6 : خطاهای نصب کالی

به لاگ های debug بروید. در صفحه بعد شما با راه های مختلفی برای انتقال لاگ های نصب از نصب ناموفق مواجه میشوید. معمولا مناسب ترین راه باز کردن یک صفحه وب بر روی سیستم، تحت فرآیند نصب است.

آموزش نصب کالی لینوکس (Kali Linux) قسمت 6 : خطاهای نصب کالی

وقتی که شما این گزینه را انتخاب کردید، لاگ فایل های نصب زیادی را خواهید دید که قابلیت دانلود نیز دارند. این لاگ فایل ها در مسیر گفته شده وجود دارند و شما فقط آن ها را مشاهده میکنید.

آموزش نصب کالی لینوکس (Kali Linux) قسمت 6 : خطاهای نصب کالی

در لاگ فایل ها دنبال هر لاگ بی قاعده ای باشید و یا این که پیام های خطایی را که ممکن است علت خطا در نصب شما باشند را دنبال کنید. در این نکته بطور مثال علت به خطا رفتن فرآیند نصب، کافی نبودن فضای دیسک برای نصب کالی است که در شکل زیر نشان داده شده است:

آموزش نصب کالی لینوکس (Kali Linux) قسمت 6 : خطاهای نصب کالی

سربلند و مانا باشید.


احسان امجدی
احسان امجدی

کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

احسان امجدی ، مشاور امنیت اطلاعات و ارتباطات و تست نفوذ سنجی ، هکر کلاه سفید ، مدرس دوره های تخصصی امنیت اطلاعات و شبکه ، تخصص در حوزه های سرویس های مایکروسافت ، Routing و Switching ، مجازی سازی ، امنیت اطلاعات و تست نفوذ ، کشف جرائم رایانه ای و سیستم عامل لینوکس ، متخصص در حوزه SOC و ...

نظرات