محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

تفاوت Plain Text و Cipher Text در چیست؟ به زبان بسیار ساده

شاید برای خیلی از عزیزان واژه Clear Text و Plain Text یکسان به نظر برسد اما جالب است بدانید که در عین اینکه تقریبا همه جا این دو واژه به جای هم به کار می روند تعریف متفاوتی از آنها وجود دارد که به شکل زیر می باشند :

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
  1. Cleartext : یک داده قابل خواندن است که بصورت واضح و روشن در یکجا ذخیره شده است و به بیان دیگر رمزنگاری نشده است
  2. Plaintext : در واقع ورودی یک الگوریتم رمزنگاری است ، هر داده ای به یک الگوریتم رمزنگاری وارد شود به عنوان Plaintext شناخته می شود
  3. Ciphertext : داده های غیرقابل خواندنی که از خروجی یک الگوریتم رمزنگاری خارج می شوند Ciphertext هستند.
  4. Plain Text : واژه با فاصله نوشته شده است دقت کنید ، به این معنی است که متن یا text هنوز قالب بندی نشده است ، یا برای مثال هنوز یک فایل متنی ساده است .
  5. Clear Text : واژه با فاصله نوشته شده است دقت کنید ، وقتی متنی به سادگی قابل درک و فهم باشد به آن Clear Text گفته می شود ، مثلا جمله من ITPRO را دوست دارم یک جمله واضح و شفاف و قابل فهم است.

اگر چیزی cleartext باشد احتمالا plain text هم می تواند باشد و به عنوان plaintext نیز می شود از آن استفاده کرد اما قطعا ciphertext نیست ، اگر چیزی plaintext است باید plain text نیز باشد ، امکان اینکه cleartext هم باشد وجود دارد و ممکن است در آینده تبدیل به ciphertext نیز بشود ، چیزی که ciphertext است حتما باید plain text باشد و به عنوان plaintext هم می تواند استفاده شود ولی قطعا cleartext نیست. الان قشنگ جا افتاد ؟ یعنی واقعا متوجه شدید ؟ من خودم متوجه نشدم چطور شما متوجه شدید !!! یه مثال می زنیم که قشنگ مفهوم جا بیوفته :

فرض کنید قرار هست پسوردهای ویندوز در سیستم ذخیره بشن ، خوب طبیعتا password ای که در ذهن ما هست قرار هست از حالت قابل فهم یعنی Plaintext تبدیل به یک الگوریتم رمزنگاری یا Hash شده و در سیستم ذخیره شود یعنی تبدیل به Ciphertext می شود ، الان ورودی الگوریتم رمزنگاری Plaintext بوده است و خروجی ciphertext بوده است ، حالا اگر بخواهیم عکس این عملیات را انجام بدهیم یعنی ciphertext را تبدیل به یک Plaintext کنیم بی معنی است چون Plaintext ورودی الگوریتم است نه خروجی آن ، اگر خروجی داده شود نتیجه Plain Text یا متن قابل فهم خواهد بود ، جالب اینکه پسوردی که بصورت Hash وارد الگوریتم رمزنگاری می شود تا رمزگشایی شود هم چون ورودی الگوریتم ما است با اینکه ciphertext است اما plaintext نیز هست ... باور کنید بهتر از این نمیشه مثال زد ... والا ... ITPRO باشید ..

نویسنده : محمد نصیری

منبع : ITPRO

هرگونه نشر و کپی برداری بدون ذکر منبع و نام نویسنده دارای اشکال اخلاقی می باشد


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات