احسان امجدی
کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

معرفی منوهای مهم کالی لینوکس ( Menu های کاربردی Kali Linux)

در این بخش قصد داریم تا طبق وعده ای که در قسمت های پیشین بشما دادیم، مروری بر منوهای موجود در کالی داشته باشیم. پس با ما همراه باشید : یکی از بزرگترین موضوعاتی که در حین نصب کالی به آن بر می خورید، اینست که این سیستم عامل بر پایه دبیان شکل گرفته است. این موضوع در مورد نسخه های اولیه اوبونتو نیز صدق میکرد. اگر شما هم جزو آندسته از کاربرانی باشید که از سیستم عامل بک ترک پیش از این استفاده کرده اید، مشاهده خواهید کرد که دسکتاپ کالی همانند آن هنوز هم از Gnome استفاده میکند و تغیر محسوسی در ظاهر پیدا نکرده است.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

منوبار بالایی

کار خود را با بررسی منوبار بالایی شروع میکنیم. منوبار بالایی شامل موارد زیر است:

وب سایت توسینسو

منوی اپلیکیشن ها که مهمترین واسطه های دسترسی به برنامه های موجود در کالی میباشند و منوی Places که بشما اجازه ارتباط با فایل های سیستمی را میدهد. همچنین منوبار بالایی در کالی شامل آیکون های مرورگر Iceweasel و میانبر Terminal prompt نیز هست. در وسط منوبار بالایی تاریخ و ساعت و در ادامه آیکون کنترل صدا در سمت راست، آیکون شبکه ( جایی که شما میتوانید ارتباطات شبکه خود را ببینید و ویرایش کنید) و در نهایت منوی کاربری (جایی که شما میتوانید به تنظیمات سیستم دسترسی داشته باشید، یوزرها را سوئیچ یا لاگ آف کنید) قرار دارد.

منوی اپلیکیشن ها

این منو مهمترین منو در کالی محسوب میشود.

وب سایت توسینسو

درون این منو میتوانید زیرمنوهای زیر را پیدا کنید:

  • Accessories: این منو شامل ابزارهای عادی است که شما معمولا در یک سیستم عامل انتظار دارید آن ها را مشاهده کنید.
  • Electronics: شامل برنامه های برای Arduino board است. Arduino یک پلت فرم اپن سورس برای ساختن بردهای الکتریکی. Arduino شامل یک برد فیزیکی قابل برنامه ریزی (معمولا از آن به عنوان میکروکنترلر یاد میشود) است و در بعد نرم افزاری نیز دارای یک قطعه نرم افزاری یا (IDE (Integrated Development Environment است که بر روی کامپیوتر اجرا میشود و برای نوشتن و آپلود کدها از کامپیوتر به برد فیزیکی استفاده میشود.
وب سایت توسینسو
وب سایت توسینسو
  • Kali Linux: مهمترین زیرمنو برای دسترسی به برنامه های امنیتی است.
  • System Tools: دربردارنده ابزارها و تنظیمات مدیریتی است.

در مورد باقی موارد موجود در این منو نیازی به توضیح نمیباشد و از روی نام آن ها میتوان کارکردشان را دانست.

زیر منوی Kali Linux

از آنجایی که کارکرد موارد موجود در این زیرمنو برای ما اهمیت خاصی دارد، آن را بطور مستقل مورد بررسی قرار میدهیم. همانطور که گفته شد، این منو جایی است که میتوان در آن اکثر ابزارهای امنیتی را پیدا کرد.

وب سایت توسینسو

با یک نگاه زیرچشمی سریع میتوان به زیر منوی Top Ten Security Tools برخورد که در آن میتوان سریعتر از معمول به ابزارهای موردعلاقه تان دسترسی داشته باشید.Aircrack-ng، Burpsuite، Metasploit، Nmap، Wireshark و چندین مورد دیگر از برنامه های پرکاربرد، اکنون زیر انگشتان شما قرار دارند. اگر شما پیش از این با بک ترک آشنایی داشته اید، نگران نباشید؛ تمام ابزارها به همان ترتیبی که در بک ترک بودند، در اینجا نیز چیده شده اند. برای بهتر ارتباط برقرار کردن با این منو، فقط باید موضوع ابزار مورد نظر خودتان را پیدا کنید؛ برای مثال، در زیرمنوی Information Gathering دسته بندی های مختلف از نوع عملکرد ابزارهای مختلف آورده شده است که با تعقیب هرکدام از آن ها میتوانید ابزار مورد نظر خود را پیدا کنید:

وب سایت توسینسو

خوب دوستان در این آموزش توانستیم مروری بر محیط کاری کالی داشته باشیم و فکر میکنم برای شروع کار، استارت خوبی بود. به همین علت در نظر داریم تا در مرحله بعد از آموزش، اشنایی مختصری نیز با Metasploitable2 داشته باشیم و بحمدالله بعد از آن کم کم بسوی اجرای سناریوهای مختلف در تست نفوذ برویم. پس با ما همراه باشید.سربلند و مانا باشید.

پایان

نویسنده: احسان امجدی

منبع: انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران

هرگونه نشر و کپی برداری بدون ذکر منبع و نام نویسنده دارای اشکال اخلاقی می باشد.


احسان امجدی
احسان امجدی

کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

احسان امجدی ، مشاور امنیت اطلاعات و ارتباطات و تست نفوذ سنجی ، هکر کلاه سفید ، مدرس دوره های تخصصی امنیت اطلاعات و شبکه ، تخصص در حوزه های سرویس های مایکروسافت ، Routing و Switching ، مجازی سازی ، امنیت اطلاعات و تست نفوذ ، کشف جرائم رایانه ای و سیستم عامل لینوکس ، متخصص در حوزه SOC و ...

نظرات