محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

آموزش ساخت قفل سخت افزاری ورود به ویندوز با فلش مموری

همانطور که در آموزش قبلی عنوان کردیم شما می توانید از ابزار SysKey برای جلوگیری از ورود غیر مجاز به ویندوز و همچنین محافظت از فایل SAM موجود بر روی سیستم استفاده کنید ، در فایل SAM یا Security Account Manager رمز عبور کاربران بصورت Hash شده یا رمزنگاری شده استفاده می شود. در صورت استفاده از ابزار SysKey این ابزار یک کلید یا بهتر بگوییم یک شاه کلید برای خود تولید می کند و از آن در سیستم نگهداری می کند .

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

شما می توانید این شاه کلید را که در قالب یک فایل تولید می شود بر روی یک حافظه Flash ساده نگهداری کنید و از آن در هنگام Startup سیستم به عنوان جایگزین رمز عبور خود استفاده کنید. در این حالت از استفاده از ابزار SysKey صرفا شخصی توانایی ورود به سیستم شما را دارد که این Flash را که حاوی کلید است در اختیار داشته باشد. این ساختار ذاتا برای استفاده توسط فلاپی دیسک های قدیمی طراحی شده است و به همین دلیل به عنوان Startup Key Disk شناخته می شود. در این آموزش به شما نحوه ایجاد این Flash حاوی رمز عبور را آموزش می دهیم که به نوعی کارت هوشمند ورود شما به سیستم محسوب می شود. چند نکته را در این خصوص حتما به یاد داشته باشید :

  1. برای انجام اینکار بایستی سطح دسترسی Administrator بر روی ویندوز خود داشته باشید.
  2. این Flash Memory صرفا برای همین سیستم و همین عملیات قابل استفاده می باشد و در ویندوز دیگر بلااستفاده است.
  3. این Flash Memory صرفا در زمان Startup سیستم مورد استفاده قرار می گیرد و در Logon و Logoff سیستم نقشی ندارد.
  4. بعد از گذشتن از رمز عبور ، شما می توانید این Flash Memory را از سیستم جدا کنید و تا Startup بعدی مورد نیاز نیست.
  5. شما همچنان می توانید از این Flash Memory به عنوان ذخیره سازی اطلاعات استفاده کنید فقط توجه داشته باشید که به هیچ عنوان و باز هم تاکید می کنم به هیچ عنوان فایلی به نام StartKey.Key را از داخل آن حذف نکنید ، در صورت حذف شدن این فایل شما دیگر قادر به استفاده از ویندوز خود نخواهید بود.
  6. پیشنهاد می شود که برای هر کاربری که قرار است بر روی سیستم شما وارد شود یک Flash Memory جداگانه ایجاد کنید.
  7. رمز موجود بر روی فایل StartKey.Key بصورت رمزنگاری شده می باشد و بسادگی قابل شناسایی نمی باشد.

در ابتدا توجه کنید که بصورت پیشفرض سیستم شما درایو A را به عنوان دیسک فلاپی شناسایی می کند و شما نیز با توجه به منسوخ شده استفاده از فلاپی دیسک ها بایستی این Flash Memory را به سیستم به عنوان درایو A سیستم معرفی کنید ، برای اینکار بعد از اینکه Flash Memory را به سیستم متصل کردید مراحل زیر را انجام دهید :

1-مشابه تصویر زیر ، وارد کنسول Disk Management شوید .بعد از مشاهده درایوی که Flash Memory شما را نشان می دهد بر روی آن راست کلیک کنید و Change Driver Letter را انتخاب کنید ، در این قسمت درایو A را به عنوان نام درایو انتخاب کنید و از کنسول خارج شوید.

استفاده از Flash Memory به عنوان رمز سیستم

2- سپس از منوی استارت Run را اجرا کنید و دستور SysKey را در آن وارد کرده و Enter را بزنید.همانند تصویر زیر گزینه Update را انتخاب کنید.

استفاده از Flash Memory به عنوان رمز سیستم

3- مانند تصویر زیر ابتدا System Generated Password را انتخاب کرده و سپس گزینه Store Startup Key on Floppy Disk را انتخاب کنید.

استفاده از Flash Memory به عنوان رمز سیستم

4- Flash Memory خود را به سیستم متصل کنید و بر روی OK کلیک کنید در نهایت با تصویر زیر که نمایانگر عملکرد درست کار است مواجه خواهید شد ، در هنگام Startup سیستم کافیست همین Flash Memory را به سیستم متصل کنید ، بر روی تمامی موارد کلید OK را انتخاب کنید.

استفاده از Flash Memory به عنوان رمز سیستم
استفاده از Flash Memory به عنوان رمز سیستم
استفاده از Flash Memory به عنوان رمز سیستم

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم فایل StartKey.Key همانند شکل پایین در Flash Memory شما ایجاد می شود ، این فایل رمزنگاری شده می باشد و محتویات آن قابل مشاهده و درک نمیباشد ، زمانیکه سیستم startup شد می توانید با وارد کردن Disk برای عبور از رمز عبور از آن عبور کنید.

استفاده از Flash Memory به عنوان رمز سیستم

نکته : توجه کنید که بعد از انجام این عملیات بر روی حافظه فلش شما فایلی به اسم StartKey.Key ایجاد خواهد شد ، بهترین گزینه این است که این فایل را در جای دیگری مطمئن نگهداری کنید تا در صورت مفقود شدن فلش مموری بتوانید مجددا آن را توسط فلش مموری دیگری مورد استفاده قرار دهید ، در صورتیکه چندین بار اینکار را بر روی فلش مموری انجام دهید چند فایل ایجاد خواهد شد که فایل های قدیمی به شکل StartKey.Bak نگهداری می شوند تا در صورت نیاز بتوانید از آنها استفاده کنید. توجه کنید برای برداشتن این قابلیت از روی سیستم عامل ویندوز کافیست همین مراحل را طی کنید و در عوض انتخاب گزینه Store StartupKey On Floppy Disk گزینه Store startup Key Locally را انتخاب کنید. ITPro باشید.

نویسنده : محمد نصیری

منبع : انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران

هرگونه نشر و کپی برداری بدون ذکر منبع و نام نویسنده دارای اشکال اخلاقی می باشد


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات